O nas

Parę słów o nas…

Magdalena Bogusławska

Z wykształcenia filolog. Menedżer oświaty, edukator, trener, nauczyciel. Obecnie – prezes Zarządu Fundacji Primus prowadzącej w Warszawie szkołę podstawową, dwujęzyczne gimnazjum,  a także szkołę języków obcych nastawioną na rozwój dwujęzyczności dzieci powracających z zagranicy. W latach 2012-2016 pracowała we WSiP, gdzie m.in. pełniła funkcję dyrektora Ośrodka Rozwoju Kompetencji Edukacyjnych, zajmując się na szeroką skalę doskonaleniem zawodowym nauczycieli. Wcześniej (2008-2012) dyrektor Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Obszarami jej szczególnych zainteresowań są: problematyka uczniowskiej aktywności, nowoczesne technologie w procesie uczenia się – nauczania, dwujęzyczność, edukacja wielokulturowa, zagadnienia przywództwa oraz wdrażanie zmiany. Autorka publikacji z dziedziny edukacji, ekspert i współpracownik Fundacji Edukacja dla Demokracji  w obszarze edukacji polonijnej.

Z problematyką dwujęzyczności stykam się od najmłodszych lat, w związku z kilkuletnim pobytem we Francji w okresie szkolnym. Fascynacja językami sprawiła, że nauczanie stało się pierwszym wykonywanym przeze mnie zawodem. To właśnie ucząc języków, francuskiego i polskiego jako obcego, szlifowałam nauczycielski warsztat pracy, a w późniejszych latach wykorzystywałam te doświadczenia w pracy edukatora i twórcy różnorodnych programów doskonalenia nauczycieli.

Nauczanie języka polskiego – czy to w domu, czy w szkole – postrzegam jako poszukiwanie takich edukacyjnych sytuacji, metod, narzędzi i materiałów, które rozwijają ciekawość poznawczą i motywację naszych dzieci.  Jestem też wielkim fanem mądrego wykorzystania technologii – starannie dobranych zasobów Internetu, czy też różnorodnych aplikacji i programów, które rozbudzają fascynację językiem, pozwalając równocześnie działać – myśleć krytycznie, rozumować  i tworzyć.

Joanna Dobkowska

Polonistka, pedagog, kulturoznawca; doktor nauk humanistycznych w zakresie językoznawstwa. Autorka programów nauczania, publikacji naukowych i metodycznych, współpracownik w polskich i międzynarodowych projektach badawczych (m.in. PIRLS i TIMSS 2011, Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów 2013, Szkoła samodzielnego myślenia oraz Dydaktyka literatury i języka polskiego w gimnazjum). W latach 2010 – 2015 w Centralnej Komisji Egzaminacyjnej koordynator projektu Modernizacja egzaminu maturalnego z języka polskiego. Rzeczoznawca MEN w zakresie języka polskiego. Członek Zespołu Dydaktycznego Rady Języka Polskiego przy Polskiej Akademii Nauk. Współautorka programu nauczania języka polskiego w Szkołach Europejskich, od 2008 roku współpracownik Ośrodka Rozwoju Polskiej Edukacji za Granicą. Wykładowca na Wydziale Pedagogicznym i na Wydziale Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, specjalista do spraw dydaktyki i nauczycielka języka polskiego w szkole podstawowej.

Naukowo zajmuję się dydaktyką nauczania języka polskiego, pomiarem osiągnięć uczniów i rozwojem kompetencji komunikacyjnej dzieci. Zagadnienia związane z dwujęzycznością interesują mnie od początku drogi naukowej – praca doktorska, którą obroniłam w 2009 r., dotyczyła tożsamości językowej i kompetencji komunikacyjnej dzieci dwujęzycznych. Praca nad doktoratem, a zwłaszcza prowadzenie badań „w terenie” było najcenniejszym doświadczeniem badawczym i niezwykłą przygodą, do której wracam w kolejnych projektach.

Moją pasją jest literatura dla dzieci – to obszar, w którym łączy się natura polonisty, pedagoga i wiecznego dziecka. Uwielbiam dzielić się dobrymi książkami i zarażać czytaniem – teraz przede wszystkim moich uczniów, bo syn już nieodwracalnie zarażony.