Jak małymi krokami wprowadzić technologie do warsztatu nauczyciela polonijnego?

 

Część 2

Tajemnice kodów QR

 

 

Kody QR spotykamy najczęściej na opakowaniach kupowanych przez nas produktów. Z reguły nie interesujemy się tym, co ukrywają. A są to małe, czarno-białe kwadraciki, które po zeskanowaniu tabletem czy smartfonem, ukażą nam zawartą pod nimi treść: tekst, adres strony internetowej, czy też wizytówkę osoby lub instytucji.

Łatwość ich wykonania, a także efekt zaciekawienia, jaki wywołują, sprawiają, że kody QR coraz częściej wkraczają do szkół.

Jak utworzyć kod QR?

Jeśli wpiszesz do wyszukiwarki hasło generator kodów QR, znajdziesz wiele bezpłatnych programów do ich tworzenia. My korzystamy najczęściej ze strony:  http://www.qr-online.pl/

We wskazanym miejscu w zakładce dowolny tekst wpisujemy nasz tekst i naciskamy myszką na niebieski przycisk generuj kod. Otrzymany w ten sposób kod możemy zapisać na komputerze, wydrukować, a następnie powiesić w klasie, na korytarzu, czy też rozdać uczniom.

Kody QR możesz tworzyć także na smartfonie czy tablecie, korzystając z jednej z wielu bezpłatnych aplikacji. Po wpisaniu do wyszukiwarki w naszym sklepie QR maker lub QR generator, znajdziemy wiele aplikacji. Nie ma znaczenia, którą ściągniemy. Wszystkie pozwalają w prosty, intuicyjny sposób przygotować nasze kody QR.

Wykorzystując kody QR należy zadbać o to, by uczniowie mieli na swoich urządzeniach mobilnych aplikacje do ich odczytywania. Jeśli zdecydujemy się na pracę w grupach, wystarczy, aby w każdej z nich był jeden telefon czy tablet wyposażony w taką aplikację. Można ją ściągnąć bezpłatnie ze sklepu, wpisując zapytanie QR reader czy QR scanner. Oto kilka przykładów takich aplikacji: QR Droid, QR Code Reader (dla systemu Android) oraz QR Reader, Qrafter, QR Code Scanner (dla systemu OIS).

Kilka przykładów, jak wykorzystać kody QR

Powtórka z historii

Pod każdym z kodów QR ukryj datę lub nazwę wydarzenia historycznego, a utworzone kody rozłóż w różnych miejscach w klasie. Pozwól uczniom wstawać z ławek, skanować swoim smartfonem poszczególne kody, a w zeszycie podawać odpowiedzi – w którym roku miało miejsce dane wydarzenie lub co ważnego wydarzyło się we wskazanym roku. Możesz też poprosić uczniów o połączenie dat i wydarzeń ukrytych pod poszczególnymi kodami, tak jak w grze memory.

Wprowadzenie do lekcji

Zaskocz uczniów nową formą wprowadzenia tematyki lekcji. Ukryj pod kodami kluczowe dla twojej lekcji pojęcia, słowa, wyrażenia i rozmieść je w różnych miejscach klasy. Poproś uczniów o ich odczytanie i zapisanie na tablicy.

Zadanie domowe

Jeśli chciałbyś poprosić uczniów np. o obejrzenie znalezionego w Internecie filmiku, piosenki, czy też wykonanie ćwiczenia na jednym z serwisów internetowych, to najlepszą formą podania linku do strony www jest właśnie kod QR.

Co jeszcze możemy ukryć pod kodem QR?

Schowajmy tam trudne polskie słówka, polecenia do pracy na lekcji, rozwiązanie i/lub ocenę zadania domowego, współrzędne polskich miast do odnalezienia na mapie, fragment tekstu, wiersz do przeczytania, reguły gramatyczne, definicje, zagadki i wiele, wiele innych treści. Możemy także wykorzystać kody QR do indywidualizowania zadań dla uczniów, co bardzo ważne w grupie o różnym poziomie kompetencji językowych. To, co ukryją nasze kody QR i jakie będzie ich zastosowanie na lekcji zależy jedynie od naszej pomysłowości.

Co zyskamy, wykorzystując kody QR?

Na pewno zaintrygujemy uczniów, ruszymy ich z ławek, sprawimy, że będą zaangażowani i aktywni. Pokażemy, że polska szkoła jest nowoczesna i innowacyjna, a lekcja polskiego – ciekawa i fajna.

 

 

 

 

 

Jedna odpowiedź do “Jak małymi krokami wprowadzić technologie do warsztatu nauczyciela polonijnego?”

Odpowiedz na „KrzysztofAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *